When Malcolm X landed in Jeddah in 1964, he joined thousands of pilgrims crowded into a large dormitory building, all awaiting transport to Mecca. Reflecting on his two-day stay, he wrote about the profound unity among people of starkly different backgrounds sharing meals and resting in the same space.
The now-demolished building was the subject of Bricklab's pavilion at the Inaugural Islamic Arts Biennale, which archived the stories of those who stayed there. The pavilion exhibits a version of Islamic architectural history that, instead of focusing on aesthetics and patterns, prioritizes the personal histories of Muslims.
بعد وصوله إلى جدة في عام 1964، انضم مالكوم إكس إلى الآلاف من المسلمين المحتشدين في مبنى إسكان حجاج الجو منتظراً النقل إلى مكة المكرمة. بعد إقامته التي استمرت ليومين، كتب مالكوم عن مدى تأثرة من رؤية أشخاص من خلفيات مختلفة تمامًا ينامون ويأكلون ويتعايشون في نفس المكان كَأمة واحدة.
كان هذا المبنى (المهدوم حالياً) هو موضوع جناح بريكلاب في الدورة الافتتاحية لبينالي الفنون الإسلامية. حيث قاموا بإعادة سرد قصص وروايات أولئك الحجاج خلال إقامتهم هناك، وربطها بمفهوم لتاريخ العمارة الاسلامية مبني على تجارب المسلمين بدلاً من زخارف الهندسية